newsیاران همیشگی رهبر

اخبار روز ایــــــــران و جهان

newsیاران همیشگی رهبر

اخبار روز ایــــــــران و جهان

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
۱۶مرداد
جهت دستیابی به اطلاعات و حذف افراد پر درآمد از لیست یارانه‌بگیران لازم است زیرساخت‌های لازم فراهم شود.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی است اخباری از حذف گروه اغنیا و ثروتمندان از لیست یارانه‌بگیران به گوش می‌خورد، این درحالی است که دولت برای شناسایی افراد بی‌نیاز از این لیست باید دسترسی به برخی از اطلاعات را داشته باشد تا بتواند شناسایی بر پایه عدالت داشته باشد.

این گزارش می‌افزاید، دسترسی مجاز به اطلاعات بانکی و مالیاتی افراد از جمله سازوکار دولت برای شناسایی افراد پردرآمد است که نیازمند همکاری سازمان امور مالیاتی کشور و شبکه بانکی کشور می‌باشد.

نکته قابل توجه آن است که چه مقدار از اطلاعات موجود در سیستم بانکی و مالیاتی کشور دقیق و صحیح است و می‌تواند کمک‌کننده دولت در مسیر اختصاص یارانه به افراد نیازمند استفاده شود.

لازم به ذکر است در سیستم مالیاتی کشور تنها توانایی شناسایی حدود 3 میلیون نفر وجو دارد و به نظر می‌رسد به علت اختلال در امور خوداظهاری نمی‌تواند تعداد بیشتری را از این طریق شناسایی کرد.

در این خصوص عطاالله حکیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: در حال حاظر دولت اطلاعاتی جهت چگونگی حذف افراد پردرآمد از لیست یارانه‌بگیران ارائه نکرده است.

وی در ادامه افزود: وجود زیرساخت‌های لازم اعم از اصلاح سیستم بانکی و مالیاتی و پیشرفت فناوری اطلاعات جهت دسترسی به اطلاعات ضروری است.

حکیمی تاکید کرد: به نظر می‌رسد تعدادی از افراد که از لیست یارانه بگیران حذف شده‌اند بر اساس فرضیات و برخی دیگر بر اساس سیستم بانکی بوده است.

علی عسکری رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص همکاری سازمان امور مالیاتی و دولت جهت دسترسی به اطلاعات و حذف افراد پردرآمد گفت: حاکمیت طبیعتاً برای انجام وظایف خود نیاز به اطلاعات دارد که نیاز قانونی است.

 هدفمندی یارانه‌ها نیز قرار است به گونه‌ای انجام شود که یارانه به افراد نیازمند برسد و افرادی که نیاز به دریافت آن ندارند حذف شوند.

وی در ادامه اظهار کرده است: دولت در گذشته این قانون را به این شکل اجرا نکرده است و اگر بخواهد حکم را اجرا کند باید افرادی را که نیازی به دریافت یارانه ندارند حذف کند، اما تا به حال برای این امر از سازمان امور مالیاتی اطلاعاتی درخواست نکرده است.

اگر زمانی حاکمیت برای فرآیند یارانه پردرآمد‌ها نیازی به اطلاعات سازمان امور مالیاتی باشد طبق قانون آن را در اختیار حاکمیت قرار خواهیم داد، اما من هیچ یک از اطلاعات مودیان را به هیچ وجه به فردی خارج از حاکمیت نخواهم داد.

نکته قابل توجه آن است که، با توجه به ضرورت و اهمیت مبحث پایانه در کشور و پر تلاطم بودن مقوله حذف افراد پردرآمد باید علاوه بر دسترسی به فناوری و دانش ‌روز دنیا جهت دستیابی به اطلاعات لازم بدون هتک حرمت افراد نحوه استفاده درست از اطلاعات جهت دستیابی به اهداف اقتصادی نیز تبیین شود.

لازم به ذکر است، دولت باید بداند تنها با اطلاعات دریافتی از سیستم‌های مختلف نمی تواند اهداف یارانه‌ای خود را محقق کند ابتدا ضروری است اصلاح سیستم‌های ذی ربط در دستور کار قرار بگیرد.

منبع:www.yjc.ir
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۱۶
جواد قاسمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی